Scurtă introducere hazlie în coaching

Acum ceva ani de zile, când abia mă apucasem de coaching și mă lăudam cu succesele primilor mei clienți oricui avea răbdarea să mă asculte, am primit o întrebare din partea unui prieten: “Ce trebuie să știe un coach?”. Am răspuns fără să stau prea mult pe gânduri “Nimic”, urmând să detaliez (credeam eu) conceptul de naivitate binevoitoare și alte elemente de teorie de care aveam capul tobă în acea perioadă. Ei, bine, n-am mai apucat s-o fac, deoarece prietenul meu a izbucnit în râs, m-a bătut pe spate și mi-a spus: “Iată în sfârșit un șarlatan onest”. Ce să mai zic, păzește-mă Doamne de prieteni că de dușmani mă păzesc singur.

De atunci, am primit de multe ori această întrebare. Având în vedere experiența cu prietenul meu nu am mai făcut niciodată imprudența să răspund “Nimic”, chiar dacă aveam (într-un fel) dreptate. Acum răspund “Un coach trebuie să știe doar ce i-a spus clientul lui și nimic altceva”. Interesant formulat, huh?

Și totuși, ce vrea să zică expresia “Trebuie să știe doar ce i-a spus clientul lui și nimic altceva”?

Înseamnă că atunci când clientul – de bună credință, bietul om – îți spune “Bună ziua”, tu te asiguri că așa stau lucrurile. Și cum o poți face? Punând întrebări și ascultând într-un anume fel (despre deep listening cu altă ocazie) răspunsurile primite.

Schematizând și simplificând, un posibil dialog bazat pe acest inițial “Bună ziua” ar putea arăta astfel:

Client: Bună ziua.

Coach: Serios? Cum îți dai seama?

Client (ușor nedumerit): Că ce?

Coach: Că este o zi bună pentru tine, nu așa ai spus?

Client: Ăăă, nu știu. E o vorbă, așa se spune…

Coach: Păi, dacă tot a venit vorba, ce ar putea să o facă cu adevărat bună?

Client (rânjind larg): Să fiu pe o plaja în Hawaii, de exemplu.

Coach: Cu rechini sau fără?

Client: Fără, fără.

Coach: Și ce altceva, în afară de o plajă în Hawaii, ar face ziua ta să fie una bună? Ceva la care ai putea avea mai ușor acces.

Client (redevenind serios): Nu știu, de exemplu, să nu mă mai lovesc la tot pasul de tâmpiți.

Coach: Unde ziceai că se află plaja aia?

Client: În Hawaii.

[Amândoi izbucnesc în râs]

Coach: Ai pe cineva în minte în mod special, un “tâmpit” anume, de care ți-ai dori să nu te mai lovești?

Client (luându-și o expresie plictisită): O mulțime. De exemplu, clientul cu care lucrăm acum. Mă scoate din minți cu stilul lui obositor.

Coach: Dacă ar fi să dai timpul înapoi și să-l întâlnești mâine pentru prima dată pe clientul tău, ce ai face diferit pentru a asigura o fundație mai bună relației voastre?

Client: Aș insista să definim niște reguli clare, asta aș face!

Coach (după o pauză mai lungă): Ce te împiedică să faci lucrul acesta începând chiar de mâine?

Client (lăsându-se suprins pe spătarul scaunului): Hm… adevărul este că… practic, nu mă împiedică nimic să o fac, nu-i așa?

Coach (zâmbind pe sub sprâncene): Tu să-mi spui dacă așa este.

Client (aplecându-se în față): Ai dreptate, nu mă oprește nimeni!

[Notă: cazul prezentat este unul teoretic; în lumea reală nu veți vedea petrecându-se atât de repede repoziționarea]

Coach: Dacă ți s-ar oferi ocazia să implementezi o regulă, una singură, în relația voastră, care crezi că ar fi cea care ar îmbunătăți din secunda următoare lucrurile?

Client: Păi, să […]

Ce a făcut coach-ul din dialogul imaginar de mai sus reprezintă însăși esența coachingului: în loc să se folosească de experiența lui și să propună o soluție direct aplicabilă în situația respectivă (cum ar fi procedat un consultant), l-a ajutat pe client să își descopere propria modalitate de a rezolva problema.

Concluzie

Un coach nu îi arată clientului “calea” nici dacă o cunoaște, ci îl ajută pe acesta să-și descopere propriul drum. Coach-ul pune întrebări clientului pentru a îl ajuta să descopere noi modalități de rezolvare a problemei fără însă să-i ofere soluții (cel mult poate readuce în discuție resurse identificate de client în sesiunile anterioare).

Iata motivul pentru care “Un coach trebuie să știe doar ce i-a spus clientul lui și nimic altceva”.

Image taken from www.deviantart.com

Share with your friends










Submit